Affiliateprogram – en guide till att lyckas

Affiliateprogram - lyckas!Många anmäler sig till ett affiliateprogram, testar hur det är att vara affiliate men utan att lyckas särskilt bra. Till viss del kanske det beror på att vissa affiliateprogram marknadsför sig på ett sådant sätt som får folk att tro att det är enkla pengar, att man i princip inte behöver lyfta ett finger för att bli mer eller mindre ekonomiskt oberoende. Faktum är dock att man måste jobba rätt hårt även som affiliate, i alla fall om man vill tjäna mer än några hundralappar då och då.

Hur ska man då göra för att lyckas med affiliateprogram? Det första steget är att välja rätt affiliateprogram. Det är viktigt att produkterna passar någorlunda väl in med din blogg eller hemsida, det är också viktigt att programmet har utbetalningar som passar dig. En mer komplett guide på internet hittade jag på följande sida – Vad utmärker ett bra affiliateprogram? Läs gärna den för att få en mer komplett bild av vad som kännetecknar ett bra affiliateprogram!

Hur som helst, när du väl hittat ett eller flera affiliateprogram som passar dig är det dags att börja jobba med själva marknadsföringen, det vill säga det som gör att du faktiskt tjänar pengar på din affiliateverksamhet.

Affiliateprogram och SEO

Det första du bör göra är att jobba med SEO eller sökmotoroptimering. Det är det som gör att Google hittar din sida. Om du ska sälja underkläder vill du att din sida kommer högt upp om folk söker på ord som ”underkläder”, ”kalsonger” och ”trosor”. Det första steget är att se till att din sida är utformad på ett sådant sätt som sökmotorerna gillar. Det tänkta sökordet bör till exempel finnas med i dina rubriker. Den så kallade titeln bör också innehålla sökorden, helst så tidigt som möjligt. Om sidans titel är ”Underkläder: köp kalsonger och trosor billigt!” är det mycket bättre än om titeln är ”Min hemsida där du kan köpa underkläder”. För mer information om hur SEO fungerar rekommenderar via SeoMoz guide för nybörjare, den är mycket ingående och alla som sysslar med någon form av business på nätet bör ha alla dessa kunskaper, så läs den minst en gång, gärna flera tills det sitter!

Om du har en blogg kan det vara lite svårare, eftersom bloggen kanske inte handlar om just det ämnet – du kanske skriver om ditt liv och då kan du ju inte bara anpassa hela bloggen efter underkläder. Men du kan anpassa själva inläggen som handlar just om underkläder för att maximera SEO-effekten.

Affiliateprogram och marknadsföring

Sedan handlar mycket om att få folk till att faktiskt köpa produkter som du marknadsför via ditt affiliateprogram. Du bör till exempel tänka på saker som placering av så kallade Call To Action-knappar, om du ska använda dig av textlänkar eller banners (oftast är textlänkar bäst), samt hur du ska marknadsföra din sida. Det kan handla om saker som länkbyten (du länkar till en sida och får en länk i retur), betalda annonser (t.ex. genom AdWords) eller så kallad viral marketing via sociala nätverk. Hur du gör din marknadsföring beror till stor del på dina resurser och din kreativitet.

Till sist måste du se till att besökarna faktiskt har en anledning att besöka din sida, och för att klicka sig vidare via dina länkar. Du bör uppdatera den regelbundet och skapa sådant innehåll som är såväl visuellt som textmässigt lockande, detta gör också att folk gärna länkar till dig vilket ytterligare hjälper popularisera din sida. Särskilt för dig som har en begränsad budget är det just kreativitet och bra innehåll som kan göra din sida framgångsrik.

Internet är fullt av framgångssagor och detta är bara en väldigt kortfattad guide som skrapar på ytan av vad som krävs för att lyckas med affiliateprogram, men någonstans måste man ju ta även de första stegen, så vi hoppas att ni uppskattar denna lilla guide om affiliateprogram!

This entry was posted in Affiliateprogram and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>